מה נכון יותר, לגור בשכירות או בדירה בבעלותנו?

ההוצאה עבור דיור היא המשמעותית וההכרחית ביותר מתוך סל המוצרים שאנו צורכים. מסיבה זו, כדאי לבחון את הדברים ולהחליט את ההחלטות הנכונות דווקא בחלק ההחשוב והעיקרי – הדיור. בימים אלו, אנו עדים להפגנות הולכות ומתעצמות עקב מצב הדיור בארץ. לא רק שמחירי הדירות גבוהים וקשה לזוגות צעירים לרכוש דירה, אלא שגם מחירי השכירויות האמירו. תוך שנים ספורות מחירי הנדלן ובפרט הדירות כמעט והוכפלו וכמובן שלא כך הדבר לגבי השכר הממוצע במשק. לאור כל זאת, נשאלת השאלה

האם נכון יותר לגור בשכירות או לרכוש דירה משלנו?

להלן השוואה בין השניים:

השיקול הכספי –

    במידה ויש לנו האפשרות הכלכלית לרכוש דירה משלנו: מגורים בשכירות מאפשרים לנו להשתמש בהון העצמי שחסכנו כ"שומן" לעיתות מצוקה במידה ונפוטר מהעבודה או על כל צרה שלא תהיה. אם פתאום נרגיש שחיקה בעבודה או שכר שאינו הולם את מאמצינו, לא נאלץ להישאר בעבודה שאינה מתאימה לנו בעל כורחנו, בגלל המשכנתא. הכסף שחסכנו משמש אותנו לבילויים, לנסיעות לחו"ל, למסעדות ולהנאה – אנחנו "נוגסים" כל פעם קצת ונהנים. לעומת זאת אם השתמשנו ברוב כספי החיסכון שלנו לרכישת דירה משלנו, משאבינו הכלכליים פוחתים והאפשרות שלנו לשינויים יזומים בעבודה דורשת סיכון רב יותר. כמו כן, האפשרות לצריכת מותרות בטווח הקצר, מצטמצמת – עד לצבירת חיסכון חדש במידה ואין לנו אפשרות כלכלית לרכוש דירה משלנו: מגורים בשכירות הן הכרח ואין לנו ברירה אחרת אלא לגלוש לאזורים בהם השכירות נמוכה יותר.

הניידות –

מגורים בשכירות מאפשרים לנו ניידות גבוהה יותר – אם אנו לא בטוחים איפה אנו רוצים לגור. אם אנו רוצים לשנות מקום מגורים לפי עבודה משתנה או התנאים המשפחתיים המשתנים. לעומת זאת הניידות יותר מורכבת כשמדובר במכירת הדירה בבעלותנו – דבר זה מצריך יותר משאבי זמן וכסף. ניתן להתגבר על מכשול זה ע"י השכרת דירתנו ומעבר למגורים בשכירות במקום אחר המתאים לנו.

שיפור תנאי המגורים –

ישנו קושי לשפר את המגורים שלנו בתקופת השכירות – אם ע"י שיפוץ או שינויים אחרים בדירה – הדבר תלוי ברצונו של בעל הבית ובנכונותו להשקיע בנכס שבבעלותו. לעומת זאת כאשר הדירה היא בבעלותנו, אנו יכולים בכל עת לערוך שיפוץ ולשפר את רמת החיים והנוחות שלנו בדירה, לפי רצוננו וטעמנו.

שינויים – במצב של מגורים בשכירות –

אנו תלויים בשיקולים של בעל הבית והוא יכול להוציא אותנו מדירתו בכל עת שיחפוץ (כמובן- עם התראה מראש של חודש– חודשיים, על פי תנאי החוזה). לעומת זאת כאשר הדירה היא בבעלותנו, אנו לא תלויים באיש ובאפשרותנו להחליף מגורים בזמנים המתאימים לנו.

עליית ערך / ירידת ערך –

במצב של מגורים בשכירות, הכסף שנחסוך "יאכל" במהלך השנים, ולמרות שאנו מוסיפים לחסוך, קצב גידול החיסכון, ברובם המכריע של המקרים, יהיה נמוך בהרבה מקצב עליית מחירי הדירות, והחלום של דירה משלנו, ביום מן הימים, רק ילך ויתרחק מאיתנו יותר ויותר. לעומת זאת כשהדירה היא בבעלותנו ערכה עולה עם עליית מחירי הדירות וכשנרצה לשדרג לדירה טובה יותר, הפער יהיה בר השגה. מה מצפה לנו בגיל הפנסיה ? כידוע, בגיל הפנסיה, המשכורת יורדת באופן משמעותי – אם בחרנו בנתיב של מגורים בשכירות – נצטרך להפריש חלק נכבד משכרנו עבור שכר דירה, דבר העשוי לפגוע משמעותית ברמת החיים שלנו. לעומת זאת, כאשר הדירה בבעלותנו: – עד גיל הפנסיה כבר נסיים עם תשלומי המשכנתא ולא יהיו לנו הוצאות משכנתא או שכר דירה כלל. – בבעלותנו יהיה נכס נדל"ן בעל ערך רב.
  בהתבסס על ניסיוננו, ההסתכלות הנכונה צריכה להיות לטווח הארוך יותר, גם אם זה דורש הקרבה מסויימת בשנים הראשונות של המשכנתא. אותם סכומי כסף המיועדים לשכר דירה יופנו לתשלומי המשכנתא – וההבדל היחיד הוא הקטנת משאבי החיסכון שבידנו בטווח הקצר. אנו ממליצים, בעת רכישת דירה להשקעה, להשאיר רזרבות למצבי חירום ולא להשתמש בכל המשאבים הפיננסיים עד לקו האפס, גם אם זה אומר להתפשר על דירה, שהיא לא בהכרח פסגת חלומותינו. בעתיד תמיד נוכל להשתדרג לדירה טובה יותר, או לערוך שיפוץ בדירה. במידה ויש לנו הון עצמי, אך אין הוא מספיק לרכישת הדירה המתאימה לנו, כדאי לבחון אופציה נוספת של רכישת דירה להשקעה (אותה נשכיר) ובמקביל נשכור דירה באיזור המתאים ובגודל המתאים לנו. באופן זה נוכל למנף את הכסף שלנו וכאשר תהיה עליית מחירים נוספת, הגל לא יפסח על פנינו ולא ישאירנו מאחור. בעתיד, נוכל למכור את הדירה ובכסף הנוסף שנחסוך, נשתדרג לדירה טובה יותר.

להלן טענותיהם של המצדדים במגורים בשכירות במקום רכישת דירה:

  1. מה יהיה אם יפטרו אותי? איך נסתדר?
  2. מה אם תהיה אינפלציה מטורפת? איך נעמוד בתשלומים החודשיים?
  3. מה אם תהיה קטסטרופה ומחירי הדירות יצנחו – כפי שקרה בארה"ב, למשל?
  4. איזו דירה לקנות והיכן? מה אם אעשה טעות גורלית?
  5. ועוד שאלות ותהיות רבות על מצב המשק, הריבית, חישובים כלכליים כאלה ואחרים וכד'.
למעשה, אם להיות כנים, הדבר היחיד שמונע מאנשים לרכוש דירה ויש להם את הכסף – הוא פחד מהלא נודע.

התשובות שלנו לטענות אלו:

  1. אנו לא צופים קטסטרופות (למרות שאיננו נביאים), שוק הדירות הישראלי הוכיח את חסינותו וחוזקו כבר עשרות שנים, ואף עבר את המשבר הנדלנ"י הגלובאלי האחרון, לא רק ללא פגע אלא אף עם עליית מחירים.
  2. יש לנו מדינה קטנה, עם אוכלוסיה גדלה וצומחת בקצב מהיר, הרבה יותר ממדינות אירופה (למשל), אשר אחוז הילודה בהם הולך ופוחת עם השנים.
  3. יש לנו מדינה הפועלת באופן שוטף לעידוד עלייה, דבר שלא קיים בשום מדינה אחרת בעולם.
  4. יש לנו מדינה דמוקרטית עם כלכלה יציבה ושיעורי צמיחה גדלים לאורך השנים.
כך שלאור כל זאת, ניתן לצפות שהביקוש לדירות מגורים בארץ יגדל. כמובן שכמו בכל שוק, קיים אותו חוק טבע, ישנם זמני גאות ושפל – כך גם בשוק הנדל"ן. אך אם בוחנים את התמונה הכללית בהסתכלות מפוקחת ונטולת פחדים (שהם בעיקר "פרי דמיון") – מבחינה כלכלית, רווחי מאוד לרכוש דירה למגורים בארץ. יש לכם שאלות נוספות ? לנו יש את התשובות! אנחנו ב'נדל"ן נבון' יודעים, כי רכישת דירה היא עסקה כלכלית יקרה למדי, ההתלבטויות הנלוות לצעד הזה הן כבדות משקל, ההבדל הכלכלי בין האפשרויות לרוב אינו ידוע ולכן פועלים מתוך תחושת בטן או המלצות של קרובי משפחה. לשם כך בדיוק אנחנו כאן – אנו נבדוק עבורכם את ההשלכות הכלכליות של כל אפשרות פעולה ונצביע לכם על האפשרות הרווחית ביותר העומדת לפניכם. אנו כאן, לענות לכם על כל תהייה או שאלה, ובמידת הצורך, נלווה אתכם בכל תהליך הרכישה מתחילתו ועד סופו. אם אתם עומדים בפני רכישת דירה – זה הזמן להיעזר בניסיונם של המקצוענים ולהתקשר אלינו, ל'נדל"ן נבון' לקביעת פגישת ייעוץ.

בהצלחה!

לקביעת פגישת ייעוץ צלצלו 24 שעות ביממה (:

1800-101-350

אם כתבה זו יכולה לעניין מישהו מהמכרים שלך, נא העביר/י אליו את הלינק.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
צור קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

*רלוונטי לבעלי הון עצמי של החל מ – 500,000 ש"ח
 
אולי יעניין אותך גם:
מחפשים מומחה נדל"ן? הגעתם למקום הנכון.
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
*רלוונטי לבעלי הון עצמי של החל מ - 500,000 ש"ח
לקביעת פגישה

*הייעוץ רלוונטי לבעלי הון עצמי של החל מ-500,000 ₪